قلوب من شجر الجميز الخلاص

الخلاص .!
وفر رأسك .. تلقى خلاصك دوس على ام نافوخ الدنيا بكعب مداسك لكن .. غنى طول ما انت مؤلف على ناسك .. غنى حتى لو مأزوم – غنى لو حلمك مهوز – غنى صاحى أو رايح فى النوم عصرك متدين أو متدنى ..
غنى أرفع راسك بحلق حتى فى عين اشمس إحرق قلب الخوف والهمس .. ونس وحشية ليل الناس.. باللحن المهموم الطالع بكرى الإحساس من جمرة آخر انفاسك وانت بتغنى.!
مونولوج
صعبان عليه قيامك فى نصاص الليل تحلب بزاز الغنا وتقطر المواويل
ترضى الشاكى والباكى وقليل الحيل وتنسى حقك عليك ..
أيه اللى باقى فى إيديك؟ غير القليل القليل من حزن سهر عينيك وجفا الزمان العويل من مر أشعارك إتهد حيط دارك وشملت فى حرقة مرارك من أخدته دليل حين ضل مشوارك.!
الحب دا اللى وعدت الخلق بيه خذلك وقلبك اللى حرمته من الهوى عزلك صعبان عليه تدور فى الزحام – ولا حد قادر تشبه عليه أو تبتسم له بجد..
كافة بيوت الصحاب .. متقفلة الأبواب .. الهم طافح على الاعتاب .. وتم ومد لا حوش ولا مصطبة بتستنى أخبارك
وخوف خرس جارك أول ما شافك هرب منك فى جب عينيه ما قدرش لحنك يهز بعشقه أو تارك .. الصبح مش فى انتظارك.!
طعم الأغانى اختلف العشق صابه التلف وإنت .. لسه فى نصاص الليل بتحايل الشعر وبتشحت رضا المواويل غشمية والاعشم ح تولد البغلة والا .. لأن الدموع غير الكلام سهلة.؟.
صعبان عليه تعافر كل ده حرمان وكل دى أيام وكل دول .. شهداء .. طلع الوطن مش وطن والصحبة مش خلان – ولا الأبناء.!
أولادك اللى طلعت بهم زمان – فرحان سمعتهم مزيكة الألوان وقدرة الألحان على الاحلام.. إستكتروا فرحتك استخسروك فى الفرح يارباية الأحزان.!.
قانون الحياة والموت
دور حوالين شمسك حوالين جنونه نفسك هذا قانون للحياة والموت ع الصقر الطايح فى الملكوت.. وعلى الكتكوت السفروت .. على اسمك.
اللى ما صونتوش على يوك اللى ما عشتوش زيك زى النملة وزى النمر والملك العادل والقاضى المفلوت حتى على السمكة الكلبنت التهايهة ف قعرر محيط الاطلنط تخرج م البيضة تلف تدور حوالين نفسها.
- شمسها – تتبع عقلها – قلبها – لو كان عندها – تتبع حسها .. يسرقها الوقت وهى ف عز هموم بحثها عن فتافيت القوت تتم تمام ايام عمرها – يبلعها الحوت.!
قد يجوز . !
الكعب المغروز فى الطين يقدر يحم بالقمر الأزرق وبريحه زهر الياسمين وبقد ما بيصدق إنه ح يقدر يلحق وهله من ضى الشط الثانى والزمن الجاى يعشق ينجن يقاسى ويعانى..
جناحاته تشؤيله يتحقق ومؤكد .. إنه ح يلحق حتى ولو صدفه – ويسرق بلح الدنيا – أغانى حتى وهو بيغرق.!
ذكريات
عديت على البيت اللى كنتم فيه أيام ما كنت لينا قصة حب وقفت أنادى الماضى وأبكى عليه .. يا هلترى .. لسه حداكم قلب؟!…
إيه كان جرى لجل القطط تكرهنا وتسرع الخطوة بنا الفواتير الأرض نبعد عنها تندهنا.. ونطلق الميه فوق فى العالى بالمواتير..
فين يا زمان الفن والجماعة .. واللقمة مقسومة بينا والرغيف الحاف نفرح بزهر الهوى وبلسعة الدمعة .. عايزين نحب الوطن عاجزين – عليه بنخاف.!
نغنى (فى حب مصر) كاننا بنكرهها ويا أمه يابهيه توبك زى قلب نضيف كان كدب متساوى زى الصدق بس شريف محكوم عذاب السجون بسلامة النية تتحدى لؤم الزمان قلبك خفيف وضعيف بالحب قادرة على أشواقى يا صبية الدنيا فى كفة جافة بنت جنيه واحنا ف همومنا فى كفه لا تساعيها المحن خاب فى الصباح طننا خرجت عن طوقى شفت الجميل حبنا – طفل الهوى اتوفى!.
حلمك عليه أنا اللى حب ولا طال شى فى النكسة بعت القمر وكتمت ذات نفسى عطشان نزل له المطر لو ذله ما يبوح شى واحلم ببكره وانا يأسى جروح أمسى.!.
أعدى ع البيت أشوف الماضى – أتحسر تغيب الشمس. مين كان سرق سيفى منى وزن فى أودانى. شرخ صواتى فى همسى لا (أبو زيد) غزيت واكتفيت ولا طلبت اتبطر.
ويم طلبت النجاة حضرت أكفانى .. واتعترت قدمى فى الأموات – كانوا الأكتر يكفانى منك كفاية .. طعنتنى مرات بين طعنه والتانية انشد فيكى اشعارى أغمس فى دمك حنينى لغنوتك بالذات
واخاف ليفضح كلامى خوافى سر .. ما اتقالشى لا تعذرينى انا جنبك قليل الحيل .. طنيت جميع الطرق.
سكة ما يرجع شئ فيئست منذ البداية .. وقلت حبك ليل كفنت فيه الأمل صحبه ما يطلعشى .!
رنة وتر مسحور
بين جلجلات (الجيم) وصمت (النون) اللى بتلهد فى الجوهر المكنون صوتك خطفنى للشطوط البعيدة حيث الحياة بكريه لسه جديدة والناس عرايا فى مرايا البحار
فى نعمة تامة من سكون البداية .. لا لغو لا غيبة ولا يحزنون .. ما داقتش لسه مرارة الغربة ولا شافتش دموع فراق الأحبة .. لسه الوطن له مزايا ما دنسوش تجار .. ولارباية تكايا لسه الوتر له عود فصيح يعزفنى.
والعشق لسه حلم بيخوفنى .. أول ما تشغفنى الطيور الوليدة ورنة الأوتار .. كما نسمة ، غبش الفجر تلقفنى من كل مر وشر بتخففنى.
تكشف له كافة خافية الأسرار على اللسان تتخلق الأشعار واحتمى من غادرات الكون بصمت (النون) يكون حسب الهوى ما يكون الشمس تسعفنى بلفات اللون..
صوتك .. ملا قلبى .. فرح وشجون .. يا ام ابتسامة تجنن العاقل دلوقتى بس عرفت .. ليه؟. انا مجنون.!.